Van gesprekken met klanten en collega’s tot aan het analyseren van alle verkregen informatie. En ondertussen lopen de mailtjes en de telefoontjes natuurlijk de hele dag door. Voor specialist Sociale Zekerheid Jolanda van der Ende is geen dag hetzelfde. “Maar dat is ook het mooie aan het werk. Er zijn heel veel lijntjes waar je aan kunt trekken en dat maakt het een heel interessant speelveld.”
Van casemanager tot specialist Sociale Zekerheid
Bij Fizie startte Jolanda als casemanager op het gebied van verzuimbegeleiding van werkgever en werknemer. Inmiddels is ze in het vak van specialist Sociale Zekerheid gerold. “Nu zit ik meer aan de strategische kant. Als het verzuim hoog is, dan bekijken we waarom dat zo is en hoe de zaken beter georganiseerd kunnen worden.”
WGA-analyse
Een belangrijk deel van haar werk bestaat uit het maken van WGA-analyses voor klanten. Die term behoeft enige kennis over het sociale zekerheidsstelsel in Nederland. Wanneer een werknemer ziek wordt, komt hij of zij in de ziektewet. Dat kan maximaal 2 jaar duren, maar ook daarna zijn werkgevers verplicht om nog 10 jaar lang het loon (deels) door te betalen. In dat geval krijgt een werknemer een uitkering vanuit de Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA). Die wet houdt tegelijk ook in dat er regelmatig beoordeeld wordt of de (gezondheids)situatie van de werknemer gewijzigd is en of hij of zij mogelijk weer (deels) aan het werk kan.
“Werkgevers kunnen ervoor kiezen om daarvoor jaarlijks een bedrag aan het UWV te betalen, maar ze kunnen het ook in eigen beheer nemen en zich zelf verzekeren tegen het risico dat ze werknemers jarenlang moeten doorbetalen.”
Wijsheid voor de langere termijn
Van der Ende helpt klanten bij het maken van die keuze en alles wat daarmee samenhangt. “De WGA-analyse is een mooi middel om een ‘foto’ van de organisatie te maken. De eerste vraag die wij helpen beantwoorden is: waar sta je als organisatie? Wij willen de klant inzicht geven in de risico’s dat er werknemers instromen in de WIA (de wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen, waar de WGA-uitkering onderdeel van is). Dat doen we op basis van gegevens over het personeelsbestand en de ‘benchmarkcijfers’. Werken er bijvoorbeeld veel oudere vrouwen, dan heb je als organisatie statistisch gezien een grotere kans op instroom in de WIA. Wat is dan wijsheid voor de langere termijn? Blijf je bij het UWV of wil je het risico op WIA-instroom zelf verzekeren?”
Wanneer organisaties voor die laatste optie kiezen, blijft het wat Jolanda betreft niet bij de analyse alleen. “Vervolgens helpen we de klant om daar ook daadwerkelijk beleid voor te maken. Er komt voor bedrijven immers nogal wat kijken bij re-integratiebegeleiding en daar weten wij alles van. Het gaat gepaard met een hele stroom aan papier, administratieve lasten en contacten bij het UWV. En bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor re-integratie en tijdige herbeoordeling, om te zien of de zieke werknemer eventueel weer aan de slag kan. Regel je dat niet goed, dan heeft dat uiteindelijk weer invloed op de premie die je als bedrijf betaalt. Het is dus belangrijk om er bovenop te zitten.”
Informatievoorziening
Van der Ende geniet van die rol als ‘procesbegeleider’. “Er zijn heel veel lijntjes waar je aan kunt trekken en dat maakt het een heel interessant speelveld. Ik probeer dat spel met de klant, de verzekeraar en het UWV zo goed mogelijk te spelen. Ik vind het mooi om de werkgever én de werknemer daarin mee te nemen en ook te laten zien wat er in bepaalde situaties op hen afkomt. Die informatievoorziening vind ik heel belangrijk.”