Als een medewerker op vakantie ziek wordt, dan is dat natuurlijk heel vervelend. De medewerker moet zich dan meteen ziek melden bij de werkgever. Over de dagen dat de medewerker ziek is, worden dan meestal geen vakantiedagen ingehouden.
Ziek melden
Ziek melden gebeurt via een standaard procedure in de meeste ondernemingen. Het is verstandig om een verzuimprotocol op te stellen. Hierin staat hoe en bij wie een medewerker zich ziek moet melden. Een voorbeeld verzuimprotocol kunt u opvragen bij Fizie, deze hebben wij voor u klaarliggen! Herstelt de medewerker tijdens de vakantie weer, dan moet hij dit ook direct doorgeven.
Vakantiedagen tijdens ziekte
Over de dagen die een medewerker ziek is, mag de werkgever geen vakantiedagen inhouden. De werkgever mag alleen vakantiedagen inhouden als:
- Hierover andere afspraken staan in de cao, het contract of bedrijfsreglement.
- Schriftelijk is vastgelegd dat de werkgever vakantiedagen mag afschrijven als de medewerker ziek wordt tijdens de vakantie. De werkgever mag dit dan inhouden van de bovenwettelijke vakantiedagen.
- Wanneer de werknemer zelf toestemming geeft om ziektedagen af te trekken van de vakantiedagen.